شبیه سازی انتشار دود خارج شده از یک دودکش در هوا با نرم افزار ANSYS CFX

خانه » فیلم های آموزشی » فیلم آموزش سی اف ایکس » شبیه سازی انتشار دود خارج شده از یک دودکش در هوا با نرم افزار ANSYS CFX

شبیه سازی انتشار دود خارج شده از یک دودکش در هوا با نرم افزار ANSYS CFX

۰ تومان

(دیدگاه 1 کاربر)

به طور کلی در فیلم آموزشی شبیه سازی انتشار دود خارج شده از یک دودکش در هوا با نرم افزار ANSYS CFX با موارد زیر در نرم افزار سی اف ایکس (CFX) آشنا می شوید.

  • تنظیمات محیط شبکه در در workbench نرم افزار Ansys
  • ایجاد شبکه های لایه مرزی جهت رسیدن به YPlus مناسب
  • تنظیمات دامنه محسباتی سیال، ویژگی های سیال هوا
  • تعریف مدل آشفتگی k-ε و تنظیمات آن
  • تعریف دود به صورت Additional Variable
  • تعریف شرایط مرزی خروج دود و تابع زمانی آن
  • تنظیمات روش حل پایدار و گذار در نرم افزار ANSYS CFX
  • تنظیمات روش عددی و مقادیر باقیمانده در معیار همگرایی
  • انجام تنظیمات روش حل متوالی دو مرحله پایدار و گذرا و تنظیمات پردازش موازی
  • تحلیل نتایج خروجی و استخراج داده های مورد نظر
  • خروجی گرفتن نحوه انتشار دود در هوا به صورت Isosurface

مدت زمان فیلم آموزشی : 17 دقیقه

مدرس فیلم آموزشی : احمدزاده

زبان فیلم آموزشی : بی کلام

ضمیمه فیلم : فایل ورودی نرم افزار سی اف ایکس

شناسه محصول: CF4 دسته: برچسب:
EAN: 10008606

توضیحات

شبیه سازی انتشار دود خارج شده از یک دودکش در هوا با نرم افزار ANSYS CFX

در این فیلم آموزشی نحوه مدل سازی و تحلیل انتشار دودی که از یک دودکش خارج گردیده، در هوای بیرون دوکش شبیه سازی گردیده است. مسئله در دو مرحله حل گردیده است. در مرحله اول حل پایدار بدون خروج دود از دوکش صورت کرفته تا الگوی سطح جریان هوا در اطراف دود کش شکل بگیرد. در مرحله حل گذار Transient در مدت زمان 30 ثانیه صورت گرفته است. باید توجه کرد که نتایج حل روش پایدار به عنوان شرایط اولیه در حل گذرا در نظر گرفته شده است.

در این مدت زمان دود با سرعت 0.2 متر بر ثانیه از دودکش خارج می گردد. نحوه خروج دود از دودکش در طول زمان با استفاده از تابع نمایی تعریف گردیده است. پس از گذشت 3 ثانیه از حل گذار مقدار ضریب دود خارج شده از دودکش به یک می رسد یعنی نسبت حجمی خروجی دود از دودکش برابر یک می شود.

سرعت حرکت هوا در خارج از دودکش برابر 10 متر بر ثانیه لحاظ گردیده است. دود به صورت یک مقدار Scaler و توسط Additional Variable در نرم افزار CFX تعریف گردیده است. از مدل آشفتگی k-ε برای مدل سازی جریان لایه مرزی استفاده گردیده است.

در حل گذرا مقدار بازه زمانی حل Time Step به صورت متغییر در نظر گرفته شده است و با افزایش زمان حل مقدار بازه های زمانی نیز افزایش داده شده است. دامنه محاسباتی به صورت یک استوانه به شعاع 10 متر و ارتفاع 10 متر مدل سازی گردیده است. دودکش نیز به صورت یک استوانه به شعاع 1 متر و ارتفاع 5 متر می باشد.

شبکه بندی دامنه محاسباتی توسط  workbench نرم افزار Ansys و تنظیمات شبکه بندی برای نرم افزار CFX و المان های لایه مرزی در دیواره مدل صورت گرفته است. مناسب بودن شبکه بر اساس مقدار YPlus در دیواره های دودکش Vent تعیین گردیده است. بر اساس منابع مختلف در مدل آشفتگی k-ε مقدار مناسب YPlus کمتر از 300 است که این موضوع در شبکه بندی لحاظ گردیده است. اما باید توجه کرد که بررسی همگرایی شبکه نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

در این فیلم آموزشی نحوه شبکه بندی مدل هندسی دودکش Vent با شبکه لایه مرزی و همچنین تنظیمات نرم افزار CFX جهت حل مسئله  به صورت مرحله به مرحله ارائه گردیده است. به دیواره های اطراف دودکش Vent شرط مرزی دیواره بدون لغزش اعمال گردیده است. 30 المان لایه مرزی در دیواره دودکش و سطح زیرین دودکش در نظر گرفته شده است.

این نوع مسئله در بسیاری از صنایع و کارخانجات مطرح بوده و بررسی انتشار دود در هوا به راهکارهای کاهش آلودگی کمک می کند.

In this example, a chimney stack releases smoke that is dispersed into the atmosphere with an oncoming side wind of 1 m/s. The turbulence will be set to intensity and length scale with a value of 0.05, which corresponds to 5% turbulence, a medium level intensity, and with an eddy length scale value of 0.25 m. The goal of this tutorial is to model the dispersion of the smoke from the chimney stack over time. This example is time-dependent. Initially, no smoke is being released. Subsequently, the chimney starts to release smoke. As a post processing exercise, you produce an animation that illustrates how the plume of smoke develops with time.

نمونه کوتاهی از فیلم آموزشی

Brief record of this Training Film

برند

سافت یار

1 دیدگاه برای شبیه سازی انتشار دود خارج شده از یک دودکش در هوا با نرم افزار ANSYS CFX

  1. محسن احمدزاده

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *