تحلیل پیزوالکتریک و محاسبه فرکانس تشدید به روش المان محدود

خانه » فیلم های آموزشی » فیلم های آموزش Abaqus » تحلیل پیزوالکتریک و محاسبه فرکانس تشدید به روش المان محدود

تحلیل پیزوالکتریک و محاسبه فرکانس تشدید به روش المان محدود

۰ تومان

(دیدگاه 1 کاربر)

به طور کلی در این فیلم آموزشی تحلیل پیزوالکتریک و محاسبه فرکانس تشدید به روش المان محدود با موارد زیر در نرم افزار آباکوس (Abaqus) آشنا می شوید.

  • مدل سازی هندسی قطعات به صورت Solid
  • تعریف رفتار الاستیک پیزوالکتریک به صورت ماده اورتوتروپیک orthotropic
  • تعریف رفتار پیزوالکتریک به صورت تنش
  • تعریف رفتار دی الکتریک پیزوسرامیک PZT4
  • تنظیمات روش دینامیکی خطی جهت حل مسئله به ازای فرکانس ها مختلف اختلاف پتانسیل دو سمت پیزوالکتریک
  • شبکه بندی قطعه و تعیین نوع المان
  • اعمال قیود و بارگذاری مسئله
  • انجام تنظیمات پرداز موازی و حل مسئله
  • تحلیل نتایج خروجی و استخراج داده های مورد نظر

مدت زمان فیلم آموزشی : 9 دقیقه

مدرس فیلم آموزشی : احمدزاده

زبان فیلم آموزشی : بی کلام

ضمیمه فیلم : فایل ورودی نرم افزار آباکوس و فایل اکسل داده ها

شناسه محصول: EF55 دسته: برچسب:
EAN: 10008555

توضیحات

تحلیل پیزوالکتریک و محاسبه فرکانس تشدید به روش المان محدود

یکی از ویژگی‌های غیرمعمولی که برخی سرامیک‌ها از خود بروز می‌دهند، پدیده پیزوالکتریک یا اثر فشاربرقی است. با اعمال نیروی خارجی، دوقطبی‌های این سرامیک‌ها تحریک می‌شوند و میدان الکتریکی ایجاد می‌شود. وارون کردن اثر نیرو (مثلاً از کششی به فشاری) جهت میدان را معکوس می‌کند.

از مواد پیزوالکتریک در مبدل‌ها و وسایلی که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کنند یا برعکس استفاده می‌شود. کاربردهای نام‌آشنایی از جمله پیکاپ گرامافون، میکروفون‌ها، مولدهای ماوراء صوت و حسگرهای سونار از خاصیت پیزوالکتریک استفاده می‌کنند. در پیکاپ گرامافون همچنان که قلم شیارهای رکورد را می‌پیماید یک اختلاف فشار به ماده موجود در پیکاپ وارد می‌شود که نهایتاً به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌شود. این سیگنال قبل از ورود به بلندگو تقویت می‌شود. خاصیت پیزوالکتریکی یک ویژگی مواد کریستالی دارای ساختار پیچیده بدون تقارن است. رفتار این مواد یک پلی‌کریستال بوسیله گرم کردن بالاتر از دمای کوری و سپس خنک کردن تا دمای اتاق در مجاورت میدان الکتریکی قوی بهبود می‌یابد.

در این پروژه یک پیزوالکتریک و در واقع یک پیزوسرامیک (PZT4) به ازای فرکانس­های مختلف اختلاف جریان ورودی توسط نرم افزار آباکوس ABAQUS تحلیل شده است. از روش حل دینامیکی خطی برای حل مسئله استفاده شده است. در این روش بار اعمالی که در این مسئله اختلاف پتانسیل دو طرف پیزواکتریک Piezoelectric بوده بر اساس فرکانس­های مختلف حل می گردد. پیزوالکتریک ها دارای فرکانس تشدید بوده که در این فرکانس بیشترین دامنه نوسان را دارا هستند. محاسبه فرکانس تشدید پیزوالکتریک ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد زیرا در این فرکانس بهترین عملکرد را دارا هستند. پیزوالکتریک به صورت سه بعدی و سالید در نرم افزار آباکوس ABAQUS مدل سازی گردیده است. خواص الاستیک ماده به صورت اورتوتروپیک orthotropic می باشد. خواص دی الکتریم Dielectric و همچنین ماتریس Piezoelectric  نیز به صورت خواص ماده به قطعه نسبت داده شده است. البته در این آنالیز نیازی به تعریف خواص دی الکتریک نبوده اما اگر هدف از آنالیز اعمال جابه جایی به قطعه و محاسبه مقدار جریان خروجی از پیزوالکتریک باشد، تعریف خاصیت دی الکتریک ماده نیز الزامی است. نمودار جابه­ جایی انتهای قطعه بر حسب فرکانس­های مختلف استخراج گردیده و از طریق نیز مقدار فرکانس تشدید محاسبه شده است.

نمونه کوتاهی از فیلم آموزشی

Brief record of this Training Film

برند

سافت یار

1 دیدگاه برای تحلیل پیزوالکتریک و محاسبه فرکانس تشدید به روش المان محدود

  1. محسن احمدزاده

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *