پتانسیل خروجی از پیزوالکتریک Piezoelectric تحت تغییر شکل نوسانی با نرم افزار آباکوس ABAQUS

خانه » فیلم های آموزشی » فیلم های آموزش Abaqus » پتانسیل خروجی از پیزوالکتریک Piezoelectric تحت تغییر شکل نوسانی با نرم افزار آباکوس ABAQUS

پتانسیل خروجی از پیزوالکتریک Piezoelectric تحت تغییر شکل نوسانی با نرم افزار آباکوس ABAQUS

۰ تومان

(دیدگاه 1 کاربر)

به طور کلی در این فیلم آموزشی شبیه سازی پتانسیل خروجی از پیزوالکتریک تحت تغییر شکل نوسانی با موارد زیر در نرم افزار آباکوس (Abaqus) آشنا می شوید.

  • مدل سازی هندسی قطعات به صورت Solid
  • تعریف رفتار الاستیک پیزوالکتریک به صورت ماده اورتوتروپیک Orthotropic
  • تعریف رفتار پیزوالکتریک به صورت تنش
  • تعریف رفتار دی الکتریک پیزوسرامیک PZT4
  • تنظیمات روش دینامیکی Implicit جهت حل مسئله در بعد زمان
  • تنظیمات خروجی اختلاف پتانسیل
  • شبکه بندی قطعه و تعیین نوع المان
  • اعمال قیود و تغییر شکل نوسانی
  • انجام تنظیمات پرداز موازی و حل مسئله
  • تحلیل نتایج خروجی و استخراج داده های مورد نظر

مدت زمان فیلم آموزشی : 9 دقیقه

مدرس فیلم آموزشی : احمدزاده

زبان فیلم آموزشی : بی کلام

ضمیمه فیلم : فایل ورودی نرم افزار آباکوس و فایل اکسل داده ها

شناسه محصول: EF57 دسته: برچسب:
EAN: 10008564

توضیحات

شبیه سازی پتانسیل خروجی از پیزوالکتریک تحت تغییر شکل نوسانی با نرم افزار آباکوس ABAQUS

یکی از ویژگی‌های غیرمعمولی که برخی سرامیک‌ها از خود بروز می‌دهند، پدیده پیزوالکتریک Piezoelectric یا اثر فشاربرقی است. با اعمال نیروی خارجی، دو قطبی‌های این سرامیک‌ها تحریک می‌شوند و میدان الکتریکی ایجاد می‌شود. وارون کردن اثر نیرو (مثلاً از کششی به فشاری) جهت میدان را معکوس می‌کند.
از مواد پیزوالکتریک در مبدل‌ها و وسایلی شبیه سازی پتانسیل خروجی از پیزوالکتریک تحت تغییر شکل نوسانی با نرم افزار آباکوس ABAQUS یکی از ویژگی‌های غیرمعمولی که برخی سرامیک‌ها از خود بروز می‌دهند، پدیده پیزوالکتریک یا اثر فشاربرقی است. با اعمال نیروی خارجی، دو قطبی‌های این سرامیک‌ها تحریک می‌شوند و میدان الکتریکی ایجاد می‌شود. وارون کردن اثر نیرو (مثلاً از کششی به فشاری) جهت میدان را معکوس می‌کند.
از مواد پیزوالکتریک در مبدل‌ها و وسایلی که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کنند یا برعکس استفاده می‌شود. کاربردهای نام‌آشنایی از جمله پیکاپ گرامافون، میکروفون‌ها، مولدهای ماوراء صوت و حسگرهای سونار از خاصیت پیزوالکتریک Piezoelectric استفاده می‌کنند. در پیکاپ گرامافون همچنان که قلم شیارهای رکورد را می‌پیماید یک اختلاف فشار به ماده پیزوالکتریک موجود در پیکاپ وارد می‌شود که نهایتاً به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌شود. این سیگنال قبل از ورود به بلندگو تقویت می‌شود. خاصیت پیزوالکتریک یک ویژگی مواد کریستالی دارای ساختار پیچیده بدون تقارن است. رفتار پیزوالکتریک یک پلی‌کریستال بوسیله گرم کردن بالاتر از دمای کوری و سپس خنک کردن تا دمای اتاق در مجاورت میدان الکتریکی قوی بهبود می‌یابد.
در این پروژه یک پیزوالکتریک و در واقع یک پیزوسرامیک (PZT4) تحت تغییر شکل نوسانی کسینوسی با فرکانس 25 کیلوهرتز قرار گرفته است. در اثر این تغییر شکل و خاصیت دی الکتریک Dielectric اختلاف پتانسیل در دو سر پیزوالکتریک ایجاد می گردد. پتانسیل یک طرف پیزوالکتریک صفر لحاظ گردیده که از این طریق با محاسبه مقدار پتانسیل سر دیگر پیزوالکتریک، مقدار اختلاف پتانسیل ایجاد شده ناشی از تغییر شکل پیزوالکتریک محاسبه شده است.
شبیه سازی در نرم افزار آباکوس ABAQUS و به روش المان محدود انجام شده است. جهت حل مسئله از روش دینامیکی Implicit استفاده گردیده است. مدت زمان حل مسئله یک میلی ثانیه است.
پیزوالکتریک به صورت سه بعدی و سالید در نرم افزار آباکوس ABAQUS مدل سازی گردیده است. خواص الاستیک پیزوالکتریک به صورت اورتوتروپیک Orthotropic می باشد. خواص دی الکتریک Dielectric و همچنین ماتریس Piezoelectric نیز به صورت خواص ماده به قطعه نسبت داده شده است. در بخش نتایج توزیع تنش، جابه جای و متغیرهای دیگر استخرج شده است. اختلاف پتانسیل نیز به صورت نمودار در طول زمان حل مسئله محاسبه و ترسیم گردیده است.

نمونه کوتاهی از فیلم آموزشی

Brief record of this Training Film

برند

سافت یار

1 دیدگاه برای پتانسیل خروجی از پیزوالکتریک Piezoelectric تحت تغییر شکل نوسانی با نرم افزار آباکوس ABAQUS

  1. محسن احمدزاده

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *